luni, 15 iunie 2020

Noi apariţii: SCRISORILE EMINESCIENE ÎN REBUS (cu prefaţa)

  SUB SEMNUL LUCEAFĂRULUI
CINCI „SCRISORI” DE MIHAI EMINESCU,
FERESTRE DESCHISE SPRE LUME
Gruia NOVAC

„Corespondenţa” literară a lui Mihai Eminescu, concretizată, în special, prin cele cinci SCRISORI (I, II, III, IV, V) cunoscute (de… ştiutori!), a devenit, de data aceasta, pretext proxim preocupărilor cultural-rebusistice ale profesorului Serghei Coloşenco, preocupări care i-au „schimbat porecla în renume”, lângă un alt „Balcan” criptic şi… (i)real, însă asimilat de amatorii de… altceva.
Naturaleţea, vioiciunea şi elocinţa Scrisori (lor) eminesciene, departe de convenţionalismul epistolelor oficiale ale evului mediu (ars dictandi, ars dictaminis), au fost primele care au stat în atenţia lui Serghei Coloşenco. Intenţia implicată e de a accentua elementele scumpe clasicismului (armonie, echilibru), gata în a stabili canoane exemplare care să contribuie la formarea gustului artistic. „Aticismul limbii tale o să-l pună la cântari…” (Scrisoarea I) sau: „Căci întreb, la ce-am începe să-ncercăm în luptă dreaptă/ A turna în formă nouă limba veche şi-nţeleaptă?” (Scrisoarea II), ori: „De din vale de Rovine/ Grăim, Doamnă, către Tine,/ Nu din gură, ci din carte…” (Scrisoarea III). Apoi: „Unde-s şirurile clare din viaţa-mi să le spun?/ Ah! organele-s sfărmate şi maestrul e nebun!” (Scrisoarea IV); şi: „A visa că adevărul sau alt lucru de prisos/ E în stare ca să schimbe în natur-un fir de păr,/ Este piedica eternă ce-o punem la adevăr” (Scrisoarea V).
Neuitând să evidenţieze imitaţia raţională a literaturii antichităţii, adică subiectele nobile, monumentale, expresia echilibrată, simplă, elegantă, Serghei Coloşenco a insistat asupra sensibilităţii, a imaginaţiei umane, prezente masiv în Scrisori, pentru a extrage şi aspectele particulare (şi naţionale) ale romantismului acestor inimitabile creaţii, exemple de plăsmuire eliberată de canoane, de cultivare a singurătăţii, a visului, a demoniacului şi a farmecului suferinţei, ori a predispoziţiei pentru tenebre, mit şi alegorie.
„Luna tremură pe codri, se aprinde, se măreşte,/ Muchi de stâncă, vârf de arbori, ea pe ceruri zugrăveşte,/ Iar stejarii par o strajă de giganţi ce-o înconjoară,/ Răsăritul ei păzindu-l ca pe-o tainică comoară” (Scrisoarea V).
Acestea sunt, clar, obiectivele cărţii lui Serghei Coloşenco. În careuri rebusistice de notorietate calitativă, pentru că visează, înainte de toate, valoarea intenţiei întreprinse, specialistul Serghei, prin mijloace adecvate jocului de inteligenţă sprijinită pe o informare precugetată, îl dirijează pe cititorul-dezlegător spre descoperirea frumuseţilor şi armoniilor lui Eminescu.
Cele cinci Scrisori se prefac, într-o atare socotinţă, în ferestrele larg deschise spre lumea pe care ne sumeţim a crede că o cunoaştem.
Eminescu, dacă dorinţa noastră coincide cu a lui Coloşenco, chiar ne va fi cel mai avizat şi complet… „ghid”. O condiţie elementară va fi bine însă să n-o uităm: vocabularul personal să fie apropiat de cel folosit de Poet; altcumva, recurgerea ea un dicţionar explicativ sau la unul de neologisme ar întări şi vitalitatea unei asemenea deprinderi, dar ar creşte şi dorinţa de a ajunge, fără graba păguboasă, la capătul drumului ales. În cele din urmă, satisfacţiile vor depăşi eforturile care, repetate conştient, ar putea lăsa loc unei pasiuni endemice, (atenţie!), fără leac…
Serghei Coloşenco ne oferă ceva şi ne îndeamnă profesionist; ne sfătuieşte calm să ne regăsim deprinderi vechi, citindu-l (până şi) pe Eminescu, prin intermediul rebusului, dacă pentru altfel nu găsim loc în… bibliotecă; dar să facem efortul de a-l pricepe, măcar o câtime, şi pe Nepereche (le) Nostru, într-o zicere memorabilă şi (mai ales!) peripatetică din de-acum cunoscuta Scrisoarea IV: „Fantazie, fantazie – când suntem numai noi singuri,/ Ce ades mă porţi pe lacuri şi pe mare şi prin crânguri!”
Dacă rebusul e criptic, „Scrisorile” cum sunt?
20 Aprilie 2020
Bârlad

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu