luni, 15 iunie 2020

Noi apariţii: EMINESCU 39 vol. II (cu prefaţa)

SUB SEMNUL LUCEAFĂRULUI

Valoarea perseverenţei familiare

Gruia NOVAC

Cine-a zis că perseverenţa merge mână-n mână cu hărnicia n-a intenţionat să facă doar o… aluzie. Pe Serghei Coloşenco, zelosul, îl atinge perfect o asemenea parimie, fiindcă nici nu s-au stins bine ecourile volumului I, că al II-lea, acesta adică, s-a şi arătat în faţa… amatorilor. Volumul Eminescu 39 (II) mă constrânge să laud osârdia lui Serghei, care-mi şi aduce, în memorie, o veche zicală nemţească: Dintr‑o lovitură doar, nu cade un stejar! E drept că românul mai spune şi „ajunge o… măciucă la un car de oale”, numai că, fiind goale…! Cartea e… doldora!
Serghei Coloşenco, inepuizabilul, mai cu seamă în ce înseamnă pentru el Mihai Eminescu, se osteneşte constant să ne arate câtă omenime a fost şi este interesată de creaţia eminesciană, dar şi regretul că, El, rebusistul, neavând încotro, din considerente inefabile, ne oferă doar o mică parte, cititorul-dezlegător putând singur, prin investigare volnică, să completeze imensa listă de… eminescieni (consacraţi şi amatori).
Prefaţa (mea) din volumul I nu trebuie rescrisă. O voi completa doar, cu decenţă. Îndemnul la lectură, repetat insistent, poate deveni infructuos. Totuşi, am să amintesc, mai mult pentru „dosarul” istoriei literare, că luna ianuarie a anului 2000 e începutul raftului pe care, până în clipa de acum, au fost aşezate, într-o cronologie onorantă, 31 de plachete „Eminescu”, scoase cu o periodicitate care l-ar face invidios şi pe cel mai netăgăduit editor din lume; precum şi 6 cărţi despre Marele Poet: Enigmaticul Eminescu (2000), Sonete eminesciene în rebus (2018), „Luceafărul” în rebus (2019), Eminescu 39, vol. I (2020), Codrule, Măria-Ta! (2020) şi Eminescu 39, vol. II (2020). E de reţinut o subliniere, necesară în contextul discuţiei posibile despre cărţile amintite: titlurile se adresează, direct, dezlegătorilor de rebus obişnuiţi, şaradă fiind doar semnificaţia lor. Poezia lui Eminescu devine însă un pretext încurajator pentru descoperirea farmecului versurilor, prin intermediul unor mijloace eufemistice. În acest mod, se luminează şi rolul important al rebus-ului, dar se şi finisează, prin exerciţiu frecvent, deprinderea de a-l „cerceta” pe Eminescu şi altfel decât prin rutinatele procedee şcolăreşti; cel de acum stimulând (şi) curiozitatea.
Cele 39 de nume ale volumului, multe consacrate, altele cunoscute doar, câteva anonime de-a dreptul, dar toate înregimentate în corul sincer al admiratorilor lui Eminescu, dau contur efortului, omenesc totuşi, al autorului de a încerca o selecţie, voit eterogenă, numai şi numai pentru a reînnoi – a câta oară! – adevărul că Ipoteşteanul nu a fost asimilat doar de o elită specializată a „cazului” ci, fie şi epidermic, El este (aproape) al tuturora… De la „vârfuri” ca Alecsandri, Iosif Vulcan, N. Gane, Nicolae Iorga, T. Arghezi, Tudor Vianu, Zoe Dumitrescu-Buşulenga, Alex. Piru, toţi rostind cuvintele veritabile despre opera Poetului, selecţionerul s-a oprit şi la nume ca Aron Cotruş, Mihai Codreanu, Nicolae Labiş, Dimitrie Anghel, D. Caracostea, Aug. Z. N. Pop, C. D. Zeletin, G. G. Ursu, Adrian Voica ş.a., toţi cu „contribuţii” urbane, unele conjuncturale; dar întâlnim şi alte cognomene (Horia Graur, de ex.) cu aport sincer dar efemer. Valoarea globală a cărţii nu este însă afectată, întrucât fiecare text are o câtime simţibilă de francheţe, atât cât imaginea Poetului să nu aibă deloc de suferit.
Mă întorc în timp, oprindu-mă la două tipuri diferite de relief spiritual, nu pentru a le compara, întreprindere total nelucrativă, dar pentru a descoperi un numitor comun, subiectiv, al amândurora. În 1940, poetul, da, poetul Emanoil Bucuţa (1887-1946) nota încrezător în convingerea sa: „După cum Beethoven, fără auz, a mângâiat cu armoniile lui milioane de oameni, la fel Eminescu, nefericit, a făcut şi va mai face să tremure bietele noastre inimi de cei mai adânci şi mai desfătaţi fiori”. Mai aproape de noi, în 1980, Constantin Noica (1909-1987) ne aminteşte încă: „La drept vorbind, Eminescu a pornit şi el de la un basm. Poate că basmul are, ca nici o altă formă de creaţie artistică, o semnificaţie ontologică prin el însuşi”.
Mă hazardez în a afirma că şi Serghei Coloşenco are certitudinea, verificată în decenii, că rebusul, cu toată natura lui criptică, dar nu mai puţin ontologică, poate complini, acceptând însă aserţiunea, intermediile cu ajutorul cărora (să) ni-l apropiem pe Eminescu, şi voliţional, şi (mai) lesnicios.
Cartea Eminescu 39 (II) este o „pars pro toto”.

   5 aprilie 2020
Bârlad

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu