marți, 28 mai 2013

Demers rebusist



Atenţiune, rebusmaniaci !
În cele ce urmează, vă supun atenţiei demersul unui brav truditor pe tărâmul enigmisticii, cunoscutul autor Ananei GAGNIUC, pentru readucerea în atenţie sau revitalizarea unor genuri care n-au fost îndeajuns promovate: antograma şi omeoverbul:
„Este firesc ca, pe lângă perechea sinoverb / antoverb să avem şi duetul sinagramă / antogramă. Eu am propus genul revistei Rebus în 1981, fără rezultat. Nu ţin la paternitatea genului, mai ales că într-o revistă postrevoluţionară, genul a fost prezentat (am auzit doar de revistă, fără să ştiu numele rebusistului care a editat-o; se pare că e cineva din zona Banatului). Cert e că maestrul Badea are antograma (domnia sa a botezat-o antagramă - dacă nu cumva e o greşeală de tipar în dicţionarul lui Virgil Agheorghiesei): UDMĂ / MUŞCATĂ (UDĂ – USCATĂ). Prin 1988, regretatul Mihai Marian Popescu mi-a publicat în revista sa AREPO antograma: IURTE / INCERT (IUTE – ÎNCET). Chiar şi Rebus Flacăra mi-a publicat în urmă cu vreo 2-3 ani. RACI / BUNIC (RĂI – BUNI), dar a intitulat-o tot... antoverb.
La fel de mult ţin la  revitalizarea omeoverbului (gen validat de Rebus, dar intrat pe nedrept în uitare). Sunt convins că readucându-le în atenţie, creativitatea celorlalți autori va consolida genurile. Asta poate contribui la corijarea unor vremelnice nedreptăţi enigmistice.
                                                                                                         Ananei GAGNIUC
 

2 comentarii:

  1. Nu pot decât să mă bucur pentru această acţiune. Nu ştiam amănuntele din acest articol. Deci, când mă gândisem eu la antogramă, pe la sfârşitul anilor '90 - de fapt umblam pe cărări bătute. :)
    http://danlevant.blogspot.ro/2011/11/antograma.html

    RăspundețiȘtergere
  2. Ţin minte că am trimis şi eu un set de vreo douăzeci de antograme revistei Rebus. N-a apărut niciuna, desigur...dar nu comentăm acum motivele. :)

    RăspundețiȘtergere